Forslunds fortsätter satsningen mot att erbjuda sina kunder bästa möjliga service. Numera jobbar två servicetekniker med din bil samtidigt – och på så sätt har de lyckats halvera tiden du behöver ha bilen inlämnad.
– Många kunder är lite i chock över hur snabbt det går innan servicen är klar, säger Jonas Staflund, servicemarknadschef på Forslunds.
Text: JOHANNES HÄGGLUND
I dagens samhälle är tid en bristvara för väldigt många och det är något som Forslunds har tagit fasta på. När du lämnar in din Volvo till Forslunds kommer två servicetekniker att jobba med din bil – allt för att spara tid för dig som kund, något som de kallar för Volvo personlig service.
– Jobbar de två och två kan de bättre ta hand om kunderna och det går så klart snabbare när det är två som jobbar på var sin sida om bilen. Man har märkt att kunden vill att det ska gå fort och därför har vi börjat med det här, säger Jonas Staflund, som arbetar som servicemarknadschef på Forslunds.
Han medger dock att de var lite skeptiska när de först fick höra talas om det här förslaget, men att allt har gått över förväntan. Faktum är att Forslunds till och med har lyckats halvera servicetiderna.
– Vi var lite fundersamma kring hur mycket tid vi skulle kunna kapa, men det blir att en servicetekniker hämtar delar medan den andra kör in bilen, en tar hand om kunden medan den andra kör ut bilen. Det flyter på mycket bättre. Teknikerna upplever också att de har mer tid att svara i telefon och sådana saker. De kan ge kunden den uppmärksamhet som kunden ska ha, säger Jonas.
Det är inte bara serviceteknikerna som gillar det nya upplägget. Även kunderna är lyriska över det nya konceptet.
– Vi har fått väldigt positiv respons. Många är lite i chock över hur snabbt det går innan servicen är klar, säger Jonas.
En annan fördel som Jonas har märkt av är att samarbetet på verkstaden har höjts några nivåer.
– Tidigare var det mer individuellt och teknikerna bokade sina kunder. Nu hjälps serviceteknikerna åt och det blir mer av ett lagarbetet. I och med att de jobbar två och två går det snabbare för de nya som kommer in att lära sig och det blir lättare att dela med sig av sin kunskap och erfarenhet. Det finns många fördelar med konceptet och är ett led i Forslunds satsning mot att ha bästa möjliga service, säger Jonas.
Sedan några år tillbaka jobbar Forslunds, som har Volvo-, Renault samt Dacia-bilar, med att erbjuda personliga servicetekniker. Det innebär att du som kund bokar tid direkt med din tekniker och sedan går ni tillsammans igenom vad som ska åtgärdas. När allt är åtgärdat går serviceteknikern igenom vad som är utfört och nästa gång du behöver hjälp med din bil är det bara att kontakta din personlige servicetekniker.
– Servicen är väldigt viktig för oss och det har fungerat väldigt bra med våra personliga servicetekniker. Det blir färre missuppfattningar då en kund och servicetekniker kan ha direktkontakt, avslutar Jonas Staflund.
Sponsrat inlägg: En del av vårt annonserbjudande och inläggen skrivs av vår kommersiella avdelning. Om du har frågor, hör av dig till info@skellefteaguiden.se