Plåtgrossisten som alltid ställer upp

Native bild skellefteamedia Nordtrade

Plåtgrossisten Nordtrade har byggt upp ett troget kundnät. Under sina tio år i branschen har fokus hela tiden varit en god kundservice och hög kvalitet på de produkter som levereras.
– Vi säger till alla kunder att ringa närhelst de behöver material. Har vi möjlighet levererar vi, även om det skulle vara utanför ordinarie öppettider, säger ägaren Johan Lindquist.

Text: JOHANNES HÄGGLUND

Nordtrade är stans enda lokalägda plåtgrossist och de tillhandahåller allt inom bland annat byggplåt, taksäkerhet, ventilation samt teknisk isolering till byggare och plåtslagare i Skellefteå med omnejd. Nordtrade är ett familjeföretag som startades av Johans pappa 1986 och bolaget var då verksamt inom skogsindustrin och hydraulik. 2011 bytte företaget inriktning då de startade ett samarbete med Lindab, en av Sveriges största leverantörer av plåt. Lindab är en av flera samarbetspartners. Under de tio år som Nordtrade har verkat inom det aktuella området har de byggt upp en stor bas av trogna under – och det är ingen tillfällighet.
– Vårt största fokus är en god kundservice och hög kvalitet på de produkter som vi levererar. Vi jobbar för långsiktiga kundrelationer och försöker vara lyhörda för kundernas behov och utvecklar vårt utbud och vår service utifrån detta, säger Johan.

Vad är bra service för er?
– Vi åker så fort vi kan då kunden ringer. I de fall vi har bestämt en leveranstid med kunden strävar vi efter att vara punktliga. Vi har öppet sju till fyra, men vi säger till alla våra kunder att vill ni ha grejer utanför ordinarie öppettid är det bara att ringa. Kan vi komma så kommer vi. Det är viktigt för oss att vara flexibla och snabbfotade och det är möjligt eftersom att vi är två stycken som kan alla arbetsmoment så en snabb utkörning kan prioriteras fastän vi har kunder i butiken, säger Johan.

Han medger att det ibland kan bli lite körigt, men att det ändå inte känns särskilt betungande.
– Så länge vi har kul och trivs på jobbet är det lugnt. Vi försöker tänka långsiktigt hållbart även när det gäller oss själva, vi ser till att återhämta oss genom att tillåta varandra vara lediga och göra sådana aktiviteter som fyller på med energi. Det är jag och en anställd som heter Tobias som är teamet och det fungerar riktigt bra, förklarar Johan.

Nordtrades stora fokus på service och att alltid göra allt för kunderna har också gett resultat. Vi har en otroligt stor kundbas.
– Sedan vi startade har den trogna kundbasen successivt byggts upp. Men alla har inte oss till hundra procent, alltså att de kan köpa vissa produkter av andra också. Men det känns som att våra kunder uppskattar vår service och att vi är lokalägda, säger Johan.

Att det går bra märks också på bokslutet. Det senaste året har Nordtrade kraftigt ökat sin omsättning jämfört med tidigare år – och målsättningen är att fortsätta öka.
– Dels vill vi komma in mer mot ventilation och dels mot byggsidan. Byggsidan är svår för vi har inte virke och åker byggarna till en bygghandel för att köpa virke passar de på att plocka några rännor och rör samtidigt. Byggarna väljer oss i de fall de behöver produkter ur ett mera specialiserat sortiment.

– Vi ser ljust på framtiden då det byggs som aldrig förr i Skellefteå kommun, avslutar Johan Lindquist.

Sponsrat inlägg: En del av vårt annonserbjudande och inläggen skrivs av vår kommersiella avdelning. Om du har frågor, hör av dig till info@skellefteaguiden.se

Föregående artikelDubbelt så snabb service på Forslunds
Nästa artikelNyheten som sparar tid och pengar