För drygt tio år sedan utvecklade Canon Business Center i Skellefteå fakturahanteringssystemet Anysys. Ett system som både sparar företag tid och minimerar risken för mänskliga fel. ”Vi tar emot fakturor från hela världen, även om vi har hundra procent fokus på Sverige”, säger delägaren Mikael Forssell.
När kopieringsmaskinerna digitaliserades och började användas som scannrar föddes behovet av att kunna göra mer av scannade dokument, som att tolka dem. Canon Business Center i Skellefteå började tidigt att jobba med tolkningssystem åt olika företag. Något som blev mer och mer efterfrågat var att tolka leverantörsfakturor och för drygt tio år sedan utvecklade Canon Business Center i Skellefteå ett eget fakturahanteringssystem. Resultatet blev Anysys, som i dag är ett eget varumärke och kan ses som ett komplement till ekonomisystem. I stället för att på egen hand skriva in alla uppgifter som fakturadatum, fakturanummer och belopp kan systemet mata in alla uppgifter automatiskt.
Höga mål
Mikael Forssell, som var med och utvecklade Anysys, berättar att de gick ut med en hård målsättning under lanseringsåret. De hoppades snitta en installation i veckan, en målsättning som överträffades med marginal.
– När första året var slut hade vi passerat 150 installationer. Åren efter har vi fördubblat antalet installationer för varje år, säger Mikael Forssell.
Nu säljs Anysys via samtliga Canon Business Center i Sverige plus ett antal andra återförförsäljare. En stor anledning till systemets framgång är att i stort sett alla myndigheter och företag kan använda sig av det. Oavsett om det är ett enmansföretag eller en stor koncern kommer leverantörsfakturor att hanteras och med Anysys sparar företag både tid och risken för fel minimeras.
– Mycket handlar om att effektivisera jobbet och underlätta monotona moment. Systemet säkerställer även att rätt uppgifter kommer in, exempelvis att förenkla inköpsordermatchning där vi har mycket bra verktyg, säger Mikael.
Trots att Canon Business Center under de här drygt tio åren knappt har marknadsfört sitt system har det flera tusentals kunder över hela Sverige, och även vissa i Europa och USA. – Vi har hundra procent fokus på Sverige, men vissa företag i Europa eller USA som har en koppling till Sverige har beställt systemet. Vi tar emot fakturor från hela världen, säger Mikael.
Vad blir nästa steg för Anysys?
– Vi får in önskemål och förbättringsförslag från användare. Vi utvecklas i takt med tekniken. Det som kommer framför oss nu är att vi med AI kan effektivisera systemet ännu mer, säger Mikael.
I och med att Anysys blivit så populärt i hela Sverige har behovet av att anställa personal ökat.
– Vi söker programmerare och vi behöver fler på marknadssidan. Vi söker även personer som kan vara återförsäljningsansvariga i södra Sverige, avslutar Mikael Forssell.
Läs mer: www.anysys.se