Skelleftebon som blivit instagramstjärna – säljer verktyg online

1153
kiwi

Glöm byggvaruhandelns standardutbud. Hos KiwiTOOLS finns alla tänkbara verktyg till el- och byggbranschen.
   De senaste åren har det lossnat rejält för Skellefteåföretaget – mycket tack vare Instagram, där de har 12 000 följare.
   – Jag är lite av en pajas när jag spelar in filmerna till instagram där jag visar hantverkarprylar kombinerat med dålig humor och det går tydligen hem, säger Daniel Lindblom på KiwiTOOLS.

Text: JOHANNES HÄGGLUND

– ANNONS –

För drygt tio år sedan hade Daniel Lindblom en enskild firma, men av en tillfällighet fick han höra om ett företag som sålde en ny typ av verktygslådor med ”Lean production-tänk” men för hantverkare och Daniel, som hade jobbat som produktionstekniker, bestämde sig för att köpa företaget. Ganska snabbt tog han beslutet att sälja bort befintliga lagret och börja om på nytt med något som han trodde mer på – en webbshop med bättre och lite annorlunda verktyg jämfört med vad de de vanliga byggvaruhandlarna har i sitt utbud.

– Känslan är att jag har jag trampat i en blötmyr länge parallellt med anställningar, konsultuppdrag och svettig ekonomi. Egentligen är det under de senaste två och ett halvt åren som det har börjat hända grejer och nu är vi tre på heltid samt två på deltid säger Daniel Lindblom.

Över 12 000 följare

Den största anledningen till lyftet är Instagram. KiwiTOOLS har över 12 000 följare där.

– Jag började ganska tidigt med Facebook och på den tiden var Instagram mest för fotografer. Jag klev ändå på det där tåget och upptäckte att snickare använde Instagram som en portfolio för att visa upp sina jobb. Jag kämpade stenhårt för att få dem att följa mig, genom att gilla och kommentera deras inlägg men knappt någon följde tillbaka säger han och skrattar.

– Min norrländska stil med humor, kanske ibland någon liten svordom och presentation av smarta verktyg går tydligen hem. Nu ramlar det in följare mer av sig självt, vi får se om TikTok blir nästa grej säger Daniel Lindblom.

Skärmavbild 2021 04 14 kl. 10.01.05

På Instagram beskriver KiwiTools sig som ”en personligare webbshop för smartare hantverkare. Vi jobbar för att underlätta er vardag.” Och tar man sig en titt i webbshopens utbud kan man snabbt konstatera att det stämmer.

– Jag försöker hitta nya verktyg som inte finns i Sverige och bättre verktyg. I många fall är de också billigare än standardsortimentet. Bygghandlarna har egentligen ett ganska klent verktygssortiment. Jag kan erbjuda mycket mer än vad de kan göra, säger Daniel Lindblom och ger två exempel.

– Vi har väldigt bra borrsortiment från Österrikiska Alpen. Både när det gäller bredden och framförallt att de är mycket bättre. Även på en förbrukningsvara som sågblad är vi billigare och bladen håller mycket längre, säger Daniel Lindblom, som säljer verktyg över hela Sverige och även en liten del internationellt.

Skärmavbild 2021 04 14 kl. 10.12.50

Det är inte bara många av kunderna som hittar KiwiTOOLS via Instagram. Via den plattformen får Daniel Lindblom även tips från andra snickare på deras önskeverktyg.

– Dels är det grejer jag har sett själv och dels har jag följare som har tipsat om många produkter. Jag har olika varumärken från bland annat Tyskland, Spanien och USA. Sedan har jag några svenska leverantörer jag jobbar med, säger han. Fokus har varit kvalitetsverktyg och maskiner från tex Wera, Bessey, Stabila, Knipex, Mirka, Makita med flera kombinerat med Amerikanska verktygsbälten och innovativa verktyg för till exempel listning. Vi har även grym linolja och linoljefärg från Selder & Co, vi får se om det blir en investering i en egen brytmaskin i framtiden.

“Ska inte behöva jobba tolv timmar per dag”

Nästa steg för KiwiTOOLS blir att byta betallösning och automatisera bokföringen bättre – mycket för att spara tid för Daniel.

– Målet är att jag inte ska behöva jobba tolv timmar per dag. Jag hade haft det klart bättre ekonomiskt om jag varit anställd i stället för att satsa på det här. Jag har ingen firmabil utan kör runt i en rostig gammal Passat, skrattar han.

Har det varit värt det?

– Klart att det har varit mycket slit och jag har åldrats mycket de senaste åren, haha. Men det är roligt och givande. Det är relationerna med kunderna och leverantörerna som är det roligaste och det är det som gör att det är värt det, säger Daniel Lindblom.

Sponsrat inlägg: En del av vårt annonserbjudande och inläggen skrivs av vår kommersiella avdelning. Om du har frågor, hör av dig till info@skellefteaguiden.se

– ANNONS –