Tidigare har Skellefteå och Umeå jobbat på var sitt håll. Nu inleder destinationsbolagen Visit Umeå och Visit Skellefteå en utvecklingsresa tillsammans med sina mötesaktörer.
– Möten och konferenser är viktiga för att skapa nya nätverk, utbyta erfarenheter och kunskap och höja kompetens. De bidrar också till besöksnäringsföretagens välmående året runt, säger Cecilia Frank på Visit Skellefteå.
Visit Umeå och Visit Skellefteå har i samarbete med Region Västerbotten turism samlat information kring pandemins effekter på besöksnäringen i regionen med hjälp av enkäter som regelbundet skickats ut till företagen. Resultatet visar att företagen i vår region, precis som i andra delar av landet drabbats hårt av pandemin. De hotell, konferensanläggningar och eventföretag som har sina största intäkter från konferenser, möten och evenemang är bland de värst drabbade. Besöksnäringsorganisationerna inleder nu arbetet med ett utvecklingsprogram för aktörer i Västerbottens mötesstäder med syfte att skapa insikter, kunskap och utveckling kopplat till ny efterfrågan och nya behov.
– Mötesindustrin står nu inför helt nya utmaningar med en snabb digitalisering och nya kundbehov samtidigt som de flesta anläggningar har reducerad personalstyrka i och med permitteringar och uppsägningar, säger Gabriella Hed Vall på Visit Umeå.
– Vi ser ett stort behov att stötta våra mötesaktörer i den utvecklingsresa som nu inletts och vi är övertygade om att vårt samarbete kommer att göra resan mer effektiv och framgångsrik för alla involverade parter.
Utvecklingsprogrammet går under namnet Framtidens hållbara mötesstad och har som mål att utveckla ny kompetens och nya hållbara mötesprodukter och affärsmodeller.