Milstolpe för Hoojas Skellefteöl

Hooja 696x364

De prisades som årets artist på P3 Guld 2023 och var den mest önskade artisten under Musikhjälpen 2022. Nu har Hooja uppnått ännu en milstolpe – men av en annan karaktär. Från och med den 8 maj finns Hoojaölen, som är ett samarbete med Skellefteå Bryggeri, på Systembolaget.

Hooja har tagit Sverige med storm det senaste året. Med hitlåtar som ”Donkey Kong”, ”Banan, Melon, Kiwi och Citron” samt ”Mer och Mer” blev Hooja den mest önskade artisten under Musikhjälpen och under P3 Guld 2023 fick de pris som årets artist.

Med framgångarna har samarbetsförfrågningarna från olika företag ökat lavinartat, men duon är väldigt selektiva kring vilka samarbeten de hoppar på.
– Det kan vara allt från glasunderlägg till släpvagnar, men vi vill inte sälja ut oss. Man måste visa pondus mot dem som bemödat sig att följa oss på Instagram och inte bara komma med en massa reklam, säger de.

Ett samarbete de valde att hoppa på var när Skellefteå Bryggeri frågade om Hooja ville vara med och ta fram en ny öl.
– Vi har alltid haft en vision om en öl och då fanns det lite kriterier. Vi ville inte att det skulle vara superlångt från oss. Vi vill ha den norrländska kopplingen. Sedan känner vi att det är kul om man hittar de här solorävarna, de lite mindre företagen, säger Dj Mårdhund, som tillsammans med Hooj bildar gruppen.

– Dessutom var vi i Skellefteå i somras på Summertime och det var en kanonspelning. Vi gillar Skellefteå, säger Hooja. DJ Mårdhund fyller i:
– Viktor på Skellefteå Bryggeri hörde av sig och började prata och man märkte att han var lugn i själen, reko. Han surrade inte ihjäl en. Vi var på samma sida. Vi vill inte krångla till grejer. Vi vill inte ha en öl med en massa grejer i. Vi ville hålla den basic, men att den ändå skulle sticka ut och vara oss, berättar DJ Mårdhund.

Efter några turer fram och tillbaka mellan Hooja och bryggeriet landade det i en ljus lager med smak av granskott.
– Vi har varit stora fan av granskott och det är något som saknas i öl. Blundar man och dricker ölen ska man visualisera att man står där i skogen. Nu låter jag som ett flygande reklambland, haha. Ölen är skogig och enkel. Det är inget man har haft tidigare i truten, säger DJ Mårdhund.

Hittills har Hooja sålt sin öl på spelningar, men från och med den 8 maj finns den på Systembolaget. Ölen kommer även serveras på Bastard Burgers under maj månad.
– Det är stort. Jättestort. För jag hoppas att folk förstår oss. Vi vill genuint få ut en god öl. Det är inte bara klistermärke på en glasflaska. För oss är det nästan som ett livsverk. Det är verkligen något vi vill dela med oss av, säger DJ Mårdhund.

Hooja 696x364 2
Viktor Klingstedt, Skellefteå Bryggeri

Om ni jämför att er egen öl snart finns på Systembolaget med framgångarna musikaliskt, hur stort är det här?

– Det är två olika grejer. Musiken skapas från ingenting till vad det är och med ölen måste vi även kredda Viktor. för han har slitit stenhårt. Att säga att det är vårt livsverk är fel på ett sätt. Det är hans kunskap, kompetens och sömnlösa nätter som har skapat det här, berättar Hooja. Viktor heter Klingstedt i efternamn och han är platschef på Skellefteå Bryggeri och är förstås riktigt glad att ölen nu hamnar i Systembolagets sortiment.

– Det känns jättebra. Vi försöker att inte ha för höga förväntning, men vi har fått många förfrågningar från folk som undrar om ölen kommer till Systembolaget, så det känns jättekul att et blir så nu, säger Viktor, som hoppas att bryggeriet och Hooja kan utveckla sitt samarbete i framtiden.

– Det vore jättekul om vi kunde göra något mer tillsammans, men vi har inte pratat konkret om det. Men det finns fler öl att göra, säger Viktor. Utöver ölsläppet så väntar en vår och sommar med spelningar över i stort sett hela Sverige för Hooja, men ingen spelning i Skellefteå är bokad. Än i alla fall. Duon spelade på Summertime i somras och har bara riktigt bra minnen från den spelningen.

– Vi skulle först ha spelat på den lilla scenen, men blev flyttade till den stora scenen bara timmar innan spelningen. I efterhand var det tur för det är få gånger det har varit ett sådant tryck. Helt galet. Sedan var det kul att gå på efter Zara Larsson. Vi brukar skoja och säga att hon var förband till oss säger Hooja.

– Vi säger det inte det här för att fjäska, men alla vi träffade i Skellefteå var väldigt trevliga. Intrycket är att det är lättsamt i Skellefteå. Det känns lite likt hemma. Det verkar hända mycket i staden, med batterifabriken exempelvis. Vi har liknande grejer hemma, säger DJ Mårdhund.

Det låter på er som att ni kan tänka er att komma tillbaka och spela här?
– Hade vi fått frågan hade vi gjort det. Summertime var en magisk plats att vara på. Hade vi fått frågan tror jag inte att vi hade tvekat, avslutar duon.

Föregående artikelKlara Hammarström till Summertime
Nästa artikelSuccé för golfkurser i Skellefteå