Trots att pappa Tommy jobbade många och långa kvällar under hennes uppväxt avskräcktes inte Viktoria Alm från yrket. I dag är hon en av Sveriges yngsta kvinnliga ICA-handlare – det första året med sonen Theo i bärsele på magen.
– Att jag nyss fått barn är inget som hindrat mig från att jobba. Theo har hängt med på både medarbetarsamtal och anställningsintervjuer, säger Viktoria med ett skratt.
För lite drygt 13 år sedan tog hennes pappa Tommy över ICA Supermarket på Morön, så Viktoria är mer eller mindre uppvuxen i butiken. Men trots att hon på nära håll sett det hårda jobbet hennes pappa lagt ner avskräckte det inte när hon själv fick frågan att efterträda.
– Det har varit en dröm att bli handlare, det är mer som en livsstil än ett jobb, säger Viktoria Alm som gick bredvid sin pappa i två år innan hon tog över driften av butiken i år.
I dag är hon med sina 26 år en av landets yngsta kvinnliga ICA-handlare. Hon har genomgått alla de interna utbildningarna som krävs och ser med stor tillförsikt på framtiden.
– Pappa har alltid sagt att vi har ”Sveriges bästa personal”, och det är bara att instämma. Den stora anledningen tror jag ligger i hans ledarskap. Han har alltid varit noga med att alla ska få prova på vad de vill och att chansen att utvecklas ständigt ska vara levande. Det är något jag vill ta vid, säger Viktoria.
Hur jobbar man för att bibehålla den känslan?
– Trivs personalen, trivs kunderna. Vi vill vara ett ställe dit folk går för att de känner sig hemma. Många pratar om att tid är pengar, så ser vi det inte här – vi är noga med att poängtera att personalen gärna får stanna och prata med kunderna. Få kunderna att känna sig hemma och bli sedda. Det ska vara trevligt att handla hos oss.
Förra året lanserade ICA Morön en unik onlinetjänst och 2019 investerades fem miljoner kronor i 19 nya freonfria kylar och frysar. Även om Viktoria säger att hon först vill landa i sin nya roll som handlare, så medger hon att hon också har stora planer för framtiden – om än hemliga sådana, än så länge.
– Jag har inte tänkt förändra särskilt mycket till en början, men visst finns det planer på både det ena och andra. Det jag kan säga är att vi märkt en enorm tillväxt av kunder på grund av etableringen av Northvolt och Floraskolan. För att möta upp det har vi tankar på att satsa på fler måltidslösningar, såsom färdiga sallader, mackor, wraps och kanske egna smörgåstårtor och festbrickor.