Ståljätten vill fortsätta expandera

1359
repay

Skellefteföretaget Repay har en tydlig målsättning – bli störst och bäst på att skära stål. De finns just nu i tio olika städer i Sverige, men även om de siktar på att fortsätta växa både i och utanför Sverige värnar de extremt mycket om att bibehålla den lokala anknytningen.
– Vi gillar närheten. Vi vill vara där kunderna behöver oss och leverera rätt kvalitet och ha bra relationer, säger Sebastian Sommerich, platschef i Skellefteå.

Text: JOHANNES HÄGGLUND

– ANNONS –

Repay beskriver sig som ett tillväxtbolag som hela tiden siktar på att bli större. Målsättningen är att växa 25 procent varje år.

– Vi vill alltid bli större och större. Vi vill bli störst i Sverige på det vi gör. Om några år finns det inget som säger att vi inte kan finnas i exempelvis Norge eller Finland också, säger Sebastian Sommerich, platschef på Skellefteåkontoret.

Så vad är det då Repay gör? De skär stål – och i stort sett bara det.

– Vi tillverkar mot beställning från kunder. Kunder beställer, vi skär fram det som de ska ha och sedan levererar vi det färdigskuret, säger Sebastian Sommerich

Företaget har sitt huvudkontor i Skellefteå, men det är långt ifrån något renodlat Skellefteåföretag. De finns i hela tio olika städer – från Kiruna i norr till Värnamo i söder och just nu har de ungefär 120 anställda.

– Som alla andra drabbades vi också av coronapandemin, även om vi har klarat oss relativt bra. Nu snurrar det på bra igen och vi har aldrig haft så mycket att göra som nu, säger han.

Skärmavbild 2021 04 15 kl. 09.10.08

I och med att kurvan pekar uppåt igen är Repay återigen på jakt efter ny personal och börjar man arbeta här kommer man snabbt
att märka att man kommer att få testa nya grejer.

– Vi är ett värderingsstyrt företag. Det är en väldigt platt organisation. De som jobbar på här får ta mycket ansvar för vi tror att man växer av det. Vi kör i diket ibland, men då har vi testat i alla fall. Det finns inga skrivna böcker för hur vi ska jobba. Vi månar om de anställa och vill att de ska prova nya saker. Vi måste våga förändra oss för att bli bättre på det vi gör, säger Sebastian Sommerich.

Medan många andra bolag siktar på att bli så breda som möjligt och kunna erbjuda sina kunder en rad olika tjänster ser Repay en stor fördel i att fokusera på en sak – och bli så bra som möjligt på det.

– Vi är otroligt nischade på det vi gör. Vi skär plåt. Visst, vi kapar och bockar lite, men vår huvudgrej är att skära plåt. Börjar vi svetsa och  bearbeta kommer vi att konkurrera med våra kunder och det vill vi inte. Vi tror på att om ska man bli bäst på något ska man fokusera på det. Vi fokuserar på att skära plåt och inget annat. Det är svårt att bli bäst på allt. Det är lättare att vara bäst på en enskild grej, säger Sebastian Sommerich.

2000 kunder

Repay har över 2 000 aktiva kunder och kortfattat kan man beskriva det som att i de branscher där det finns stål, dit kan Repay leverera.

– Våra kunder är allt från lantbruk till Volvo. Det är otroligt brett. Det är många olika branscher – överallt där man behöver stål kan vi leverera. En annan anledning till att vi har så många kunder tror jag beror på att vi lagerhåller sådana otroliga mängder stål. En kund kanske behöver tio olika tjocklekar, fem olika materialkvalitéer och ett kapat rör. Då kan vi leverera allt det kittat och klart i en pall. När det kommer till kunden är det bara för dem att bygga ihop produkten de ska ha, säger han.

Tänker tvärtom

När många företag vill centralisera så mycket som möjligt tänker Repay tvärtom. De vill vara så lokala som möjligt.

– Vi vill vi vara nära våra kunder. Därför är vi i tio olika städer. Vi gillar närheten. Vi vill vara där kunderna behöver oss och leverera rätt kvalitet och ha bra relationer. Det är väldigt viktigt för oss med den enkelheten, säger ­Sebastian Sommerich.

Sponsrat inlägg: En del av vårt annonserbjudande och inläggen skrivs av vår kommersiella avdelning. Om du har frågor, hör av dig till info@skellefteaguiden.se

– ANNONS –