Skellefteföretaget har dubblat antalet anställda – på tio månader

816
latitude

På tio månader har Latitude 64 dubblat antalet anställda till 50 personer – och företaget, som förra året omsatte 120 miljoner kronor, kommer att växa ytterligare under 2021.
VD:n David Berglund lyfter fram den lokala förankringen samt de anställdas
möjligheter att utvecklas inom företaget som två anledningar framgången.
– Vi vill att personer ska växa hos oss. Ju större vi har blivit desto mer har
ansvarsbiten ökat för många, säger han.

TEXT: JOHANNES HÄGGLUND

För 16 år sedan bestämde sig fyra kompisar från Bergsbyn, David Berglund, Tomas Ekström, Svante Eriksson samt Johan Åström, för att utnyttja deras kunskap inom discgolf och startade därför Latitude 64, och det visade sig vara ett smart drag. Latitude 64, som tillverkar discar, väskor samt tar fram bankoncept, omsatte 120 miljoner kronor förra året. Kurvan har fortsatt att peka stadigt uppåt – så brant att de har svårt att uppskatta hur 2021 kommer att bli.
– Vi beslutade oss för att i stort sett skrota prognosen, för tillväxten beror på vilken kapacitet vi har. Vi gör ytterligare några investeringar under året och mycket är kopplat till när vi har fått in rätt personal. Förutsättningarna är goda inför 2021, säger David Berglund, VD på Latitude 64.

– ANNONS –

tristan tanner putting

Så sent som i september förra året var det 27 personer som jobbade på företaget. Till sommaren kommer de att ha 50 anställda och alla utom en säljare i Finland jobbar från Skellefteå. Men trots företagets kraftiga ökning de senaste åren jobbar David Berglund hela tiden för att bevara ”småbolagskänslan”.
– Vi vill ha kvar närheten mellan ledning och alla anställda. Även om det finns hierarki i ett bolag är det något jag försöker sudda ut, säger han.
Något annat Latitude 64 jobbar med är att de anställda ska ha möjlighet att ta nästa steg och utvecklas inom företaget. I takt med att ­företaget har vuxit har det behövts fler personer i mer uppsatta roller och det är mer regel än undantag att företaget väljer någon internt för dessa positioner.
– Vår personalpolitik går ut på att vi vill att personer ska växa inom företaget. Vi har låtit personer växa i sina roller. Ju större vi har blivit desto mer har även ansvarsbiten ökat för många. Exempelvis har vi en som började som formsprutare, men som nu är produktionstekniker och en annan har gått från att vara på lager till att bli kvalitetsansvarig. Vi står sällan i vägen om vi får in drivna och kompententa personer, säger David Berglund och fortsätter:
– Just den delen är jätteviktig för oss. Börjar man hos oss behöver det inte betyda att man ska göra just den uppgiften hela tiden. Vi vill att saker hela tiden ska vara i rörelse, säger han.

David Berglund och hans kompisar startade Latitude 64 för att de upplevde att dåtidens discar höll för ojämn nivå. Det här var 2005. Bara elva år senare vann Ricky Wysock VM med discar från Latitude 64. För att ge det lite perspektiv kan sägas att det var första gången som världsmästaren inte kastade med discar producerade i USA.
– Det var en stor milstolpe. Man kan prata om siffror hit och dit, men när det kommer till sporten var det jättestort. Det är en bekräftelse som ingen kan ta ifrån oss, säger David Berglund.

latitude lager 1

Innan David Berglund satsade på Latitude 64 var han inköpschef på Alimak – och faktum är att de fyra grundarna har väldigt olika bakgrunder. Svante Eriksson jobbade som psykolog, Johan Åström var verkstadsmekaniker medan Tomas Ekström var designer på ett tryckeri.
– Vi har aldrig haft någon konflikt om vem som ska hantera vad utan det har naturligt. Vi har haft en relativt bred kompetens från start, säger David Berglund.
Att Latitude 64, som för 16 år sedan startade som ett utvecklingsprojekt har blivit Bergbykompisarna – och ytterligare drygt 40 personers arbetsplats – har David Berglund ibland nästan lite svårt att ta in.
– Jag är ödmjukt privilegierad att få den här chansen i livet, att jobba med mitt intresse. Jag försöker vara så ödmjuk jag kan kring den delen, men det är ett bevis på att om man verkligen vill så går det. Vi har haft en fantastiskt resa sedan vi startade och förhoppningsvis kan det fortsätta så, säger David Berglund.

Sponsrat inlägg: En del av vårt annonserbjudande och inläggen skrivs av vår kommersiella avdelning. Om du har frågor, hör av dig till info@skellefteaguiden.se

– ANNONS –