Samtalet som förändrade allt

gt renbild

Ett samtal som förändrade allt. En varm vårdag för drygt 20 år sedan ringde en av världens största tillverkare – som frågade om GT Center i Skellefteå ville bli deras generalagent.
– Det var hedrade att de trodde på oss och var samtidigt ett bevis på att vi valt rätt väg och nu hade något ännu större på gång, säger Roger Söderlund.

Text: JOHANNES HÄGGLUND

Historien om GT Center är intressant och visar hur långt man kan gå med passion och ett stort intresse för det man sysslar med. Företaget grundades 1973 som ett familjeföretag och sysslande med återförsäljning och service av personbilar, traktorgrävare och skogsmaskiner i Norr- och Västerbotten. I mitten av 80-talet började de fokusera helt på entreprenadmaskiner och har så gjort sedan dess.

– Entreprenadmaskiner var en intressantare bransch med kunder som visste vad de ville ha, säger Roger Söderlund

Ett bevis på det goda ryktet i branschen kom 1999 då JCB, en av världens största tillverkare av entreprenadmaskiner, frågade om GT Center ville bli deras
generalagent.

– Det var hedrade att de trodde på oss och var samtidigt ett bevis på att vi valt rätt väg och nu hade något ännu större på gång, säger Roger.

Satsningen blev ett riktigt succèdrag, då företaget efter det fortsatte att växa och nu har två huvuddepåer i Skellefteå och Sundsvall, samt hela Norrland som arbetsfält.

Utöver JCB, som är en av världen största och mest pålitliga tillverkare av maskiner till anläggning och jordbruk, säljer företaget även nya maskiner från både Lundberg och Lännen.

– Lundberg tillverkar fortfarande sina populära maskiner i Skellefteå, vilket vi tycker är extra inspirerande, säger Roger.

Service och reparationer är något de lägger extra stort fokus på och de tar hand om de flesta entreprenadmaskinerna som finns på marknaden, oavsett märke.

När det kommer till maskiner från JCB, Lundberg och Lännen hittar du nog inget ställe i Sverige som har större erfarenhet. Mekanikerna har tillsammans en bra bit över 60 års erfarenhet av service och reparationer.

– Vi utbildar även personalen regelbundet för att de ska utvecklas och kunna leva upp till våra högt ställda krav. Vi ska vara bäst och genom att utbilda redan skickliga mekaniker, vet jag att vi kommer att fortsätta vara det även i framtiden, säger Roger.

Fördelarna med att anlita GT Center är många. Inte minst förlänger det maskinens livslängd och kommer att spara många tusenlappar.

– Med 13 serviceställen från Gävle i söder till Kiruna i norr och tillgång till de senaste specialverktygen och tekniken, kan vi ge en service som minimerar stilleståndstider och minskar kostnader. Vi lämnar alltid garanti på delar och arbete, samt är omtalade för vår snabba och effektiva support, förklarar Roger.

Företaget har investerat i ett stort reservdelslager med de mest frekventa sakerna, det som mot förmodan inte finns på ”hyllan” tas hem på bara några dagar. 

– Vår vision är att alltid vara det rätta alternativet för kunden där tillgänglighet och service är vårt motto, avslutar Roger Söderlund.

Sponsrat inlägg: En del av vårt annonserbjudande och inläggen skrivs av vår kommersiella avdelning. Om du har frågor, hör av dig till info@skellefteaguiden.se

Föregående artikelSkellefteparet erbjuder grönsaker – på prenumeration
Nästa artikelAIK:s hejarklack blev en injektion