Syskonen från Skellefteå jagar SM-guld

99
skotercross

Text: BIRGITTA HÄGGLUND

Skotercrossäsongen är igång – fast utan publik. Imorgon fortsätter SM-deltävlingarna i Orsa med ett syskonpar från Skellefteå. För Skellefteåguiden berättar Pontus och Jenny Lundström om konsten att tränga sig före, hur man får ekonomin att gå ihop – och vad man helst undviker under ett lopp.

Varför började ni med skotercross?
– Jag har tidigare kört motocross men alltid varit intresserad av skotercross. När jag fyllde 16 köpte jag min första egna skoter och började köra på bana. Sedan har jag ju en liten tävlingsdjävul inom mig som gjort att jag börjat tävla i sporten, säger Pontus.
– Pontus köpte en skoter och började köra på bana. Motorer har alltid funnits i familjen.Pappa frågade om jag ville prova och efter första träningen var jag fast!, säger Jenny.

Vad är en bra skotercrossbana?
– En bra skotercrossbana enligt mig är lös, utan iskanter men ändå utmanande och utslagsgivande. Hellre två meter gropar än allt för slät, säger Pontus.
– En utslagsgivande bana, med mycket snö och stora hopp, säger Jenny.

– ANNONS –

Vad är det som krävs för att vara en duktig skoterförare?
– Precis som i många andra sporter krävs det god fysik, envishet och en vilja att bli bäst, säger Pontus.
– Både bra fysik och ett starkt psyke. Skotercross är en sport som kräver disciplin då hela året präglas av förberedelser inför säsongen. En hel del försäsongsträning, många timmar i garaget och att våga utmana sig själv på banan kräver att man är målinriktad och driven, säger Jenny.

Vilken är skotercrossens formel 1, den mest prestigefyllda?
– Helt klart den amerikanska proffsserien ISOC, det är dit de allra flesta strävar, säger Pontus.
– Jag skulle nog säga att det är en vinst i den amerikanska serien eller en VM-titel, säger Jenny.

Hur gör ni för att tränga er före under ett lopp?
– Det är olika från olika situationer men ett bra sätt brukar vara att gå in tightare i en kurva än den som är framför och stänga luckan framför dem, säger Pontus.
– Det gäller att ha is i magen och vänta på rätt läge, annars finns risken att man förlorar på det själv. När man väl ska köra om gäller det att hitta en svaghet hos den andra föraren, ta fart och vara bestämd, säger Jenny.

Vad är det värsta kan hända under en körning?
– En allvarlig krasch som kan sluta med att hela säsongen är förstörd om man skadar sig, säger Pontus.
– Det värsta som kan hända skulle jag säga är maskinproblem. Att man själv gör ett misstag är lättare att hantera än om skotern går sönder vilket är något man inte kan påverka, säger Jenny.

Hur viktig är starten?
– Den är väldigt viktig, speciellt på stadioncross, säger Pontus.
– Starten är väldigt viktig. Ligger man först i starten har man ett stort försprång och kan spara ganska mycket energi på att inte behöva köra upp sig. Men bara för att man inte tar starten betyder det inte att man inte kan vinna. Det krävs bara lite mer av föraren för att lyckas ta sig om sina motståndare, fortsätter Jenny.

Vad kostar sporten?
– Blod, svett, tårar och en hel massa pengar, säger Pontus och Jenny.

Hur får man det att gå ihop?
– Man får jobba som ett svin hela året samt ta in extra pengar från sponsorer. En familj som alltid ställer upp, oavsett om det är en vecka i garaget eller tävlingshelg i Bruksvallarna. Vi har även en mekaniker, Albin Lindblom som hjälper oss både på tävlingar och i garaget, tillägger Pontus.
– Det krävs en del timmar på jobbet, vi har turen att ha våra fantastiska sponsorer som hjälper oss i vår satsning, vår underbara mekaniker Albin som alltid ställer upp, en stöttande familj och vänner, men även en del blod, svett och tårar, säger Jenny.

Till sist, Pontus, vad är din syster bäst på?
– Helt klart kurvtagningen.

Jenny vad är din bror bäst på?
– Han ger sällan upp och är väldigt drivande. Han är en stor inspirationskälla och är duktig på att hjälpa och stötta mig. Utan han hade jag nog aldrig varit där jag är idag.

Vi vill passa på att tacka alla sponsorer som hjälper och stöttar oss i vår satsning.

Text: BIRGITTA HÄGGLUND

 

– ANNONS –