Så kan kunden få billigare pris

däckhuset fb

För ett år sedan gjorde Däckhuset en jättesatsning. Den innovativa energilösningen sänkte inte bara ­företagets ­uppvärmningskostnad, den generade också ett billigare pris för slutkunden.
– Pris är viktigt och kan vi samtidigt värna om miljön är det givetvis bara att applådera, säger Stefan Sandberg.

En ny undersökning från branschföreningen Svensk Solenergi visar att tre procent av svenskarna har en egen solenergianläggning. Över hälften av svenskarna, 52 procent, tror att de kommer att äga en egen anläggning inom tio år. Inom företagarbranschen är det inte lika vanligt, men där sticker verkligen Däckhuset i Skellefteå ut. För cirka ett år sedan gjorde de en miljonsatsning på en egen solenergianläggning.
– Alla kan inte göra allt, men vi vill åtminstone vara med och bidra och göra det vi kan, säger ägaren Stefan Sandberg.

Genom att investera i en egen solenergianläggning berättar Stefan att Däckhuset lyckats minska uppvärmningskostnaden med en tredjedel, från 75 000 kWt till närmare 50 000 kWt.
– Drömmen är att komma under 50 000, och nu är vi nära. Vi blir både fler hushåll och företag som behöver ström, så det gäller att tänka till och se hur och vad man kan spara in på. I slutändan är det ju också en ekonomisk aspekt, i vanliga fall brukar vi ha en månadskostnad i januari på 15-17 000 kronor – nu landade vi på 5 000 kronor.
– Vi vill medverka till ett långsiktigt hållbart samhälle och värna om natur och miljö. Dessutom hanterar och återtar vi miljöfarligt ­material på det bästa sättet för både människan och miljön.

Vad betyder det här för kunden?
– Desto billigare omkostnader desto lägre priser kan vi hålla på våra tjänster. Sedan min far startade företaget 1989 har vi alltid haft kunden i fokus, det har aldrig varit någon jakt på var vi får störst marginal – utan fokuset har alltid varit att ge kunden det den vill ha, till bästa möjliga pris.

Däckhuset, som finns på Stålvägen 9, och som precis gick med i Däckteam har mestadels företagskunder men gör nu en extra stor satsning på privatsidan. Ett led i detta är Däckhusets däckhotell, där man erbjuder olika paketlösningar för däckförvaring.
– I jämförelse med att behöva ta med sig ­vinter- eller sommardäck till verkstaden och efteråt släpa hem de igen blir köpt förvaring en attraktiv lösning. Vi märker av den allt större efterfrågan och råder kunderna att boka sin tid så snart vi släppt tiderna.

Föregående artikelE-son storsatsar på cyklar
Nästa artikelVärldsartist till Skellefteå