Team 4Sign totalsegrare

4sign 696x364 1

Efter sommarens fyra deltävlingar är det klart – Team 4Sign står som vinnare i långloppsserien Bengt Astergren Trophy 2022.

Team 4Sign har övertygat hela säsongen genom att vinna de tre första tävlingarna i stor stil. Vid finalen, som liksom de andra tävlingarna kördes på Drivecenter Arena i Fällfors, kunde de från sin pole position köra ett taktiskt smart race för att ta målflagg på tredje plats och därmed ta hem totalsegern i serien. Team 4Sign består av Erik Forsberg, André Johansson, Thomas Johansson och Pär Stralström.

Spännande start i finalen
Efter en trång startsekvens där Team Mayflower tvingades väja av banan och Old & Young gav Norrsken Metall en touch på bakre stötfångaren så den till slut ramlade av, kunde Rusteze dra iväg i ledning. Den ledningen höll de praktiskt taget ända in i mål. Bakom deras blå BMW var det flera team som kämpade om de resterande pallplatserna. Länge såg det ut som Tidy Powersports i sin Honda Civic skulle lägga beslag på en placering i toppen men avbrutna hjulbultar gjorde att deras tävling tog slut efter 75 körda varv. Då hade redan Bergja Racing i sin Volvo S40 och Team Mayflower i BMW 320 fått parkera – båda på grund av växellådshaveri. Istället var det Zpark Racing i en för året ny BMW 318Ti som avancerade till andra plats före 4Sign. Just utanför pallen kom Norrsken Metall som förutom startsmällen sinkades av ett svagt batteri i sin Nissan Primera, vilket gjorde att man tappade cirka 2 minuter vid ett förarbyte. På femte plats hittar vi team RR i sin Golf GTI.

Rustize 696x364 1

Totalt i serien segrade alltså 4Sign, 78 poäng, före Rusteze som med två tredjeplatser tidigare i år fick ihop 72 poäng. På tredje plats kom Tidy Powersports med 63 poäng, och fyra i serien blev Team RR på 58 poäng. Trots två brutna tävlingar lyckades Norrsken Metall få ihop 57 poäng vilket gav en femte plats totalt.

Gästande team
Serien har under 2022 också haft ett gästande team från Umeå, Team Wheeldoctor, som kört utom tävlan i serien med sin BMW 325. Till finalen fick de sällskap som ”wild card” av Kärkkäinen Rally och Racing i en mycket välbyggd Toyota Corolla. Deras bil är en fullblodig tävlingsbil vilket varvtiderna visade – deras snabbaste varv var drygt 10 sekunder bättre än snabbaste BA Trophy-bil. Men i långlopp går det utmärkt att dela banan med bilar som är olika snabba. Säsongen 2022 har bjudit på trevliga tävlingar och nu laddar teamen om för 2023 – kanske är det något för dig också?
Mer information om serien finns på https://batrophy.weebly.com/

Text: Gustaf Ulander Foto: CaLe Motorfoto

Föregående artikelPremiär för en musikteaterpärla
Nästa artikelHushållsutgifterna kan öka 48%