När energibranschens kunder får säga sitt fortsätter Skellefteå Krafts kunder att placera bolaget i det absoluta toppskiktet. Det visar den senaste kundundersökningen från Svenskt Kvalitetsindex, SKI.
Svenskt Kvalitetsindex mäter sedan 2005 kundnöjdhet bland privat- och företagskunder för elnät, elhandel och fjärrvärme.
Efter flera års fallande trend för energibranschen när det gäller kundnöjdheten bland privat- och företagskunder inom elnät, fjärrvärme och elhandel så har nu trenden vänt, inte minst bland företagskunder.
Skellefteå Kraft fortsätter att prestera väl i båda kundgrupperna i 2024 års undersökning. Detta inte minst bland elnätskunder, där företaget även i år placerar sig som överlägsen Sverigeetta i båda kategorierna tack vare god kundnöjdhet hos sina drygt 66 000 privat- och företagskunder.
– Vi är givetvis oerhört tacksamma över att fortsatt har så nöjda kunder och gör allt vi kan för att det ska fortsätta att vara så här, säger Clas Berglund, vd på Skellefteå Kraft Elnät AB.
– Oftast får vårt arbete med att bygga ut elnätet för att säkra den fortsatta elektrifieringen av vårt samhälle de stora rubrikerna, men vårt proaktiva arbete med att säkerställa att våra elnätskunder, stora som små, ska få ännu stabilare elleveranser pågår dagligen. Vi lutar oss aldrig tillbaka utan arbetar ständigt med såväl underhåll som förbättringar. Leveranssäkerhet är alltid i fokus.
Även hos företagets fjärrvärmekunder noteras en hög kundnöjdhet, då Skellefteå Kraft fortsätter placera sig i toppskiktet med en förstaplats och en tredjeplats.
– Med tanke på den tuffa starten på året, då vi hade en del driftstörningar i fjärrvärmenätet i samband med en extrem vinterkyla, så är vi väldigt ödmjuka och tacksamma över att vi med hjälp av vårt hårda arbete har fått behålla våra kunders nöjdhet och förtroende, säger Ulf Hedqvist, affärsenhetschef värme, Skellefteå Kraft.
– Vi jobbar oavbrutet med förbättringar på vårt fjärrvärmenät. Arbetet med att sammanföra de två fjärrvärmenäten i Skellefteå och Skelleftehamn, som är färdigställt innan detta år är slut, är ett av flera exempel på hur vi ytterligare säkerställer leveranssäkerheten till våra kunder.
Skellefteå Krafts placering inom de sex olika undersökningsområdena
(föregående års placering inom parantes):
• Elnät privat 1 (1)
• Elnät företag 1 (1)
• Fjärrvärme privat 1 (1)
• Fjärrvärme företag 3 (1)
• Elhandel privat 5 (3)
• Elhandel företag 1 (1)
Fakta: Svenskt kvalitetsindex, SKI, genomför varje år en av Sveriges största nöjd kund-undersökningar inom en rad olika branscher.