Pengarna tillbaka vid utebliven konsert?

Native bild Skelleftea Media 1

Jag hade bokat och betalat en konsert i höstas som blev inställd p.g.a. Corona. Trots att jag har ringt arrangören och begärt att få pengar tillbaka har jag inte fått det. Hur kan det vara så? /Martin

Linda svarar: Hej Martin, huvudregeln är att du som konsument ska få tillbaka hela biljettkostnaden när en konsert eller ett annat evenemang har flyttats eller ställts in. Det gäller oavsett varför arrangören ställer in eller ändrar datum. Det gäller alltså även om arrangören ställt in på grund av omständigheter som arrangören inte själv kunnat råda över, vilket brukar kallas force majeure. Om arrangören väljer att flytta evenemanget kan du acceptera att använda din biljett vid det tillfället men du måste inte göra det. Om du hellre vill ha tillbaka dina pengar har du som utgångspunkt rätt till det.

Som vanligt när det gäller juridik finns det dock vissa undantag, det vill säga situationer när arrangören har rätt att behålla hela eller en del av biljettkostnaden. Det är när det framgår av köpevillkoren och villkoren bedöms vara skäliga. Allmänna reklamationsnämnden (ARN) har avgjort ett par ärenden gällande inställda evenemang p.g.a. coronapandemin. Arrangörerna hävdade att de inte var återbetalningsskyldiga, eftersom de inte kunde råda över omständigheterna. Enligt ARN kan principen om force majeure inte befria företag från skyldigheten att betala tillbaka kostnaden för en tjänst som inte har levererats. För att slippa betala tillbaka pengar i en sådan situation krävs att det finns ett köpevillkor som ger företaget denna rätt.

I ett av ärendena hade arrangören upplyst om ett villkor som begränsade återbetalningsskyldigheten till 50 procent av anmälningsavgiften vid extraordinära omständigheter. ARN bedömde att detta avtalsvillkor var skäligt och konsumenten hade därför inte rätt till återbetalning av hela anmälningsavgiften. Vid bedömningen av om villkoret var skäligt tog ARN hänsyn till att arrangören var en ideell förening och att beloppet var förhållandevis litet. Det var alltså ganska speciella omständigheter i det fallet.

Du bör alltså börja med att kolla villkoren för just ditt biljettköp. Om det inte finns någon begränsning av arrangörens återbetalningsskyldighet i en force majeure-situation, har du rätt att få tillbaka dina pengar.

Du skriver att du har ringt till arrangören och krävt återbetalning. Av köpevillkoren för ditt köp bör det framgå om du ska vända dig till biljettförsäljaren eller arrangören med ditt krav. Det kan vara lite olika beroende på vilken typ av evenemang det handlar om. Kontakta sedan rätt företag skriftligen, exempelvis via mail och var tydlig med vad du vill. Då kan du sedan visa för t.ex. ARN att du har begärt återbetalning och även vad som sagts mellan dig och företaget. Lycka till!

STÄLL DIN FRÅGA
Advokat Linda Sundlöf har varit verksam på advokatbyrå i Skellefteå sedan 2005 och jobbar på Ahlgrens Advokatbyrå. Hon har erfarenhet inom de flesta rättsområden och svarar på dina frågor om vardagsjuridiken. info@skellefteaguiden.se

Föregående artikelFrån revykung till klubbchef
Nästa artikelBilhandlarens rekordår trots pandemin