Nollutsläpp testas i praktiken

Trafikverket 696x364
Drivmedel och energiplanering blir allt viktigare för att sänka kostnaderna i entreprenader. Magnus Lindgren, Foto: Trafikverket

Trafikverket startar systemdemonstrationer för elektrifierade fordon och maskiner med nollutsläpp på nio platser. Snöröjning, bygge av cykelvägar och cirkulationsplatser är först ut.

Drivmedel och energiplanering blir allt viktigare för att sänka kostnaderna i entreprenader.
– Som en stor beställare kan vi bidra till ökad användning av fordon och arbetsmaskiner med nollutsläpp. Vi tog första steget i våras med en tidsbegränsad bonus för de entreprenörer som väljer att använda en eldriven tung lastbil eller större arbetsmaskin, säger Sven Hunhammar, miljödirektör.

Lynx Ski Doo banner 696x364

En liten skala för att lära oss
På sju platser ska elektrifierade hjullastare och grävmaskiner användas till bygge av cykelvägar, cirkulationsplatser och åtgärder inom vattenskydd. På två platser testar vi att snöröja med lastbilar som drivs av el eller vätgas.

Vi räknar med att systemdemonstrationerna upphandlas löpande under 2026 och 2027. Förutsättningarna vad gäller vinter, låga temperaturer och tillgång till kapacitet i elnät kommer att vara olika för kontrakten.

Rätt maskin på rätt plats med rätt laddning
Med batteridrivna fordon och arbetsmaskiner blir energiförsörjningen en avgörande del av den dagliga produktions- och resursplaneringen.
– Att genomföra skarpa tester i verklig miljö innebär att vi tillsammans med entreprenörer, fordons- och maskintillverkare med flera bygger kunskap om vad det innebär att bygga eller underhålla utsläppsfritt. Målsättningen är kunna ta fram förslag på relevanta krav för nollutsläppsmaskiner och andra tunga fordon i entreprenader, säger Magnus Lindgren, senior sakkunnig fordon och arbetsmaskiner.

 

Föregående artikelSVT:s Landet Runt till Skellefteå!
Nästa artikelPremiär! ”Vad är våld?” med UngHästen