Miranda Tjärnström

Miranda webb1

Sveriges första watercross tjej, Miranda Tjärnström 32 år satsar på skoter, framför allt på att köra på vatten där hon idag är topp 3 bland förarna i Sverige. Men det blir även skoter på snön.

Miranda är född i Skråmträsk men bor idag på Sunnanå. Hon har tävlat i watercross sedan 2011 och ingår i Arctic Cat Team.

– Min skoterkarriär började sommaren 2010 då min lillebror Robin drog med mig till Motorveckan i Lycksele. Det var första gången jag kom i kontakt med sporten och blev upplyst om vad den egentligen handlade om. Det var hur fränt som helst att se vanliga snöskotrar hålla sig flytande på vattnet, något man trodde skulle vara omöjligt. Där och då väcktes tanken att detta måste jag ju bara pröva på. Sagt och gjort, jag köpte en Ski-Doo Renegade 800 som jag testade att köra kommande vinter. Därefter modifierades den våren 2011 och ställde sedan upp i min första tävling efter att jag bara köra rakt fram tre gånger. Jag kunde inte ens svänga på vattnet, skrattar Miranda.

Miranda föredrar vatten men kör naturligtvis även på snö.
– Vattenkörning är snarlikt att köra i djup snö på vintern, som att pudersurfa skulle jag säga. Den stora skillnaden är vetskapen om att man kan sänka maskinen och att de kan gå åt fanders när som helst, detta skapar adrenalin och spänning som är en fantastiskt skön känsla.
– Fördelen med att köra på vatten är att det är varmt, man slipper frysa, sedan är det en otrolig sport i sig och vi har en grymt fin gemenskap mellan förarna trots att vi är konkurrenter. Det finns otroligt duktiga arrangörer i hela landet som har stort driv och brinner för detta, vilket gör det möjligt för oss att tävla. Det är också fantastiskt att se vilket stort intresse tävlingarna skapar och de lockar ofta riktigt stor publik. Att kunna ha upp emot 8 000 åskådare är ju sjukt bra för en motorsport som denna, säger Miranda.
– Jag gillar även att köra skoter på snö och vi får se om det blir några snöskotertävlingar i vintern, inget som är spikat ännu. Jag brukar ställa upp i Hemavan Hillclimb, men vi får se hur långt tiden och pengarna räcker denna vintern, berättar Miranda.

Miranda webb2

Miranda Tjärnström ingår i Arctic Cat Team och kör en Arctic Cat 900.
– Skotervalet är viktigt och jag har valt att köra på Arctic Cat, för att jag tycker att det är den bästa maskinen. Jag skulle säga att det är 40% förare och 60 % skoter som avgör. Det är en snabb sport där maskinerna kan komma upp i 120km/h ute på vattnet. Dock är det inte alltid den som har mest att köra med som vinner. Mycket handlar även om att vara reaktionssnabb och handlingskraftig. Det är mycket att tänka på under en tävling – hålla koll på de andra förarna, hitta bästa linjen mellan bojarna, samt veta hur och när man kan köra om. Det gäller att känna sin skoter utan och innan. Om du sedan lägger mycket tid och kärlek på maskinen mellan träningar och tävlingar, blir det lättare att köra och man utvecklas även till en bättre förare.

I de flesta motorsporter är det är viktigt att vara snabb och i watercross är det extra viktigt att vara startsnabb, vilket Miranda är känd för att vara.
– Starten är jätteviktig! Under den senaste säsongen hade jag lite problem att pricka rätt med ”gastummen” samtidigt som de andra hade steppat upp. En snabb start underlättar helt klart körningen. Är du först ut får du orört vatten att köra på och det är enklare att hitta bra linjer och kapa tid. Kommer du sist ut från start får du mycket vågor och vattenstänk. Det är då lätt att tappa tid och det blir svårare att köra om.

Det är populärt att köra snöskoter på vatten, men det finns faror även i denna sport.
– Värsta som kan hända är om någon skulle drunkna under träning eller tävling, men det är inget som har hänt då vi gör allt för att förebygga detta. Vi har alltid två dykare på plats under tävling, vattenskotrar med personer som är beredda att hjälpa till, sjukvårdspersonal och ambulans på plats. Ingen vill bli påkörd eller krascha, alla vill vinna men inte på bekostnad av att skada någon annan. Visst har incidenter hänt, men efter tävlingarna brukar man kolla av att allt är okej, förklarar Miranda.

Ekonomiskt, hur dyr är den här sporten och hur får man det att gå ihop?
– Det är en massa faktorer som spelar roll för hur mycket det kostar. Är man duktig på att serva sin maskin så minimerar man haverier som fort kan bli en dyr kostnad. Jag skulle nog säga att en säsong kan kosta 50 000-150 000 kronor. Men då watercross är en publikvänlig sport som sticker ut, är det många företag som vill sponsra förarna och själva synas i samband med sporten. Sedan finns det förare som väljer att ha två jobb under vintern för att få tävlandet på sommaren att gå runt, avslutar Miranda.

Text: Birgitta Hägglund Foto: Amanda Lundgren

Föregående artikelNorra Sveriges främsta entreprenör
Nästa artikelRäntan höjs 1 november