Logart Bil gör en rejäl nysatsning. Efter drygt 90 år med Ford avslutas samarbetet. Logart blir istället återförsäljare av BYD och erbjuder efter nyår enbart elbilar. ”Vi kan inte ducka för utvecklingen”, säger säljaren Pär Öhlin.
För många Skellefteåbor är Logart Bil förknippat med Ford och Ford är förknippat med Logart Bil. Vilket inte är så konstigt med tanke på att företaget har sålt Fordbilar i 91 år. Även om de nu slutar som återförsäljare är företaget fortfarande en auktoriserad verkstad för Ford.
– Vi älskar Ford och har blått blod i ådrorna, men nu har det blivit dags att byta riktning efter drygt 90 år, säger Pär.
Han berättar att folk har frågat om Logart ska lägga ner nu när de inte ska sälja Ford, med så blir det inte. Tvärtom. Logart Bil väljer i stället att växla upp. Som ett av de första företagen i Sverige blir de återförsäljare av BYD (Build Your Dreams).
– BYD är världens fjärde största biltillverkare. Vi kommer bara att sälja deras transportbilar och fokusera på de som är under 3,5 ton, precis som tidigare, säger Pär och tillägger:
– Vi börjar med en bil som heter BYD eTP3. Den är i storlek som populära Ford Transit Connect, som vi har sålt mest av. Därför passar den perfekt för våra kunder. Räckvidden är ca 27 mil och den är väldigt prisvärd, säger Pär.
BYD beskrivs som ett multinationellt högteknologiskt företag. De presenterade sin första elbil 2004 och företaget är ett av de första att producera en miljon elektriska personbilar. Pär Öhlin lyfter fram BYD:s unika batteri som en stor anledning till framgången.
– De har ett väldigt effektivt batteri. Till och med Tesla har börjat använda det här batteriet, säger Pär.
Sedan två år tillbaka säljer Logart Bil även elbilar av märket Maxus, och det är en satsning som har blivit lyckad.
– Vår största försäljningsdel har varit transportbilar. Vi har saknat ett elektrifierat alternativ från Ford, men Maxus ger oss det våra kunder efterfrågar. Där har vi lyckats bra och snart blir det modellprogram vi har från Maxus ännu större, säger Pär.
Logart Bil kommer framöver även att utöka sin bilhall med ytterligare två bilmärken – också de helelektriska.
– Vi går i bräschen. För nybilsförsäljningen erbjuder vi bara helt elektriska bilar efter nyår. Det är inte många bilhandlare som har en inställningen idag. Jag förstår att vi sticker ut hakan när vi säger det, men vi kan inte ducka för utvecklingen som är nu. Nu har vi två års erfarenhet av Maxus och vi tycker att det har fungerat riktigt bra. Vi har byggt på oss erfarenhet och bokat in fler utbildningar för att kunna erbjuda den bästa servicen till våra kunder, avslutar Pär.
Text: Johannes Hägglund