Kunder världen över öser beröm över Skellefteföretaget

743
brokk fb

Pandemin har medfört utmaningar för alla företag, så även för Brokk. Men trots materialbrist och ­restriktioner har produktionen aldrig stått stilla och Brokks ­kunder världen över har imponerats av Skellefteföretagets ­förmåga att leverera.

Text: JOHANNES HÄGGLUND

– ANNONS –

Brokk har i över 40 år levererat rivningsrobotar till en rad olika branscher. Numera har Skellefteföretaget kunder över hela världen. Att fortsätta producera och exportera i samma takt under pandemin har varit en utmaning. Men mycket tack vare bra samarbete mellan de olika avdelningarna på Brokk har produktionen aldrig stått stilla.
– Vi har fått vara mer flexibla. Kommunikationen mellan avdelningar har varit a och o för att förstå var i ledet det kan bli problematiskt, säger Hampus Staflund teamledare för produktion.

Han tillsammans med Conny Robertsson, säljansvarig i Skandinavium, Andreas Blylod, inköp, samt Stephen McDonough, export/logistik, jobbar på de avdelningar som sett till att Brokk har kunnat leverera som de har gjort under pandemin.
– Vi har haft en hel del materialproblem, men vi har löst det med bra kommunikation och djupare samarbete med våra leverantörer. På så sätt har vi kunnat se till att prioritera det som vi verkligen har behövt. Vi har också fått jobba med att hitta nya leverantörer och nya fabrikat, säger Andreas Blylod på inköp.
Stephen McDonough, som jobbar med ­logistik och export, är också inne på att ­kommunikationen har varit avgörande.
– Veckovis har vi varit i kontakt med dem vi levererar till. På grund av materialförseningar har vi fått skjuta fram leveransen på vissa grejer. Därför gäller det att ha bra förtroende och relation med kunden, säger han.

För säljsidan har den stora utmaningen varit reserestriktionerna, men det har också gått att lösa.
– Vi har fått sköta försäljningen på traditionellt vis, via telefon och mail. Mycket har skett via Teams (videosamtal), men jag måste säga att det har gått över förväntan, säger Conny Robertsson.

Har ni någon gång under pandemin varit oroliga över hur ni skulle klara det?
– Jag ska inte säga att vi var oroliga, men precis som alla andra påverkas vi inom tillverkningsindustrin. Så länge inköpsavdelningen lyckades lösa inköp av material lyckades vi också lösa försäljningen på ett bra sätt, säger Conny.

Alla fyra återkommer gång på gång under samtalet till att det är samarbetet avdelningarna emellan som är den stora anledningen till att Brokk har lyckats lösa utmaningarna som pandemin har ställt dem inför.
– Vi har kunder runt om i världen som väntar på sina maskiner oavsett hur det ser ut i omvärlden. Produktionen har gjort ett jättejobb och vi har kunnat leverera utan längre förseningar. Alla har gjort det jättebra, vilket vi också får till oss. Kunderna har gett oss mycket positiv feedback, vilket är jätteroligt naturligtvis, säger Conny Robertsson.

– ANNONS –
Föregående artikelKyrkjebø återvänder till Sara kulturhus
Nästa artikelE-son storsatsar på cyklar