Körningar i hela landet

443
Guldstaden Frakt

Målsättningen för Guldstadens Frakt har aldrig varit att växa, utan snarare att bara göra ett bra jobb – och det har företaget uppenbarligen gjort. För i dag har de över 60 anställda, är underleverantör till DHL och har körningar från Skåne i söder till Kiruna i norr. Ägarna Thomas Karlberg och Patrik Stenman tror att de har vunnit mycket på att de har varit noggranna med att försöka bygga ett sammansvetsat lag, med bra personal som de kunnat utveckla företaget med.

Text: JOHANNES HÄGGLUND

– ANNONS –

Snart 25 år har gått sedan Guldstadens Frakt startade och Skellefteåföretaget har aldrig haft någon tydlig målsättning om hur många anställda de ska ha eller att de ska omsätta en viss summa per år. Fokus har i stället varit på att få företaget att bli effektivare och samtidigt skapa en arbetsmiljö där alla medarbetare trivs.
– Visionen är inte att växa i omsättning utan att jobba smartare. Det har varit ledordet för oss, som i sin tur genererat fler körningar och fler kunder, säger Thomas.

Guldstadens Frakts inställning verkar vara uppskattat bland kunderna för de senaste åren har företaget ökat sin omsättning med ungefär tio procent per år och i dag är de 60 anställda, varav merparten är chaufförer. Att det behövs många chaufförer är inte speciellt konstigt med tanke på att företaget har körningar över hela Sverige, från Kiruna i norr till Malmö i söder.
– Vi är samarbetspartner till DHL och sköter hela deras terminal i Skellefteå. Det samarbetet innebär både en hel del fjärrtransport samt att vi har nästintill daglig linjetrafik i stora delar av Norrland. Nästan oavsett vad det är för gods som ska flyttas så kan vi transportera det, säger Simon, som ansvarar för personal och ekonomi i företaget.

Även om Guldstadens Frakt har körningar över hela landet har de aldrig haft några planer på att lämna Skellefteå.
– Jag tror att vi har vunnit mycket på att vi är lokalstyrda och att alla vi som är på ledande positioner i företaget är från branschen. Vilket jag tror speglar av sig. Vissa transportjättar kan tappa bort sig i att det blir för stort. Alla hos oss är transportare i grunden och har den kunskap som krävs, säger Simon.

En annan nyckel till framgången som lyfts fram är att de har en egen verkstad.
– Att vi kan reparera bilarna själva har varit viktigt. Dels kan vi hålla nere kostnaderna och dels har vi bättre koll på grejerna och kan undvika onödiga stopp efter vägen, säger Patrik.

Avslutningsvis tillägger de att det inte skadar att Skellefteå är en uppåtgående stad just nu.
– Vi har inte supermycket att göra med exempelvis Northvolt, men däremot märker vi att alla underleverantörer blir större och ska ha mer gods och körningar, avslutar Simon Sundström.

Sponsrat inlägg: En del av vårt annonserbjudande och inläggen skrivs av vår kommersiella avdelning. Om du har frågor, hör av dig till info@skellefteaguiden.se

– ANNONS –