Håll formen i sommar

82
Native bild skeamedia 1

I takt med att dagarna blir varmare, kvällarna ljusare och semestern anländer, så går vi ofta in i en mer avslappnad livsstil. Vi grillar, går på restaurang mitt i veckan, köper glass och avbokar det sedvanliga träningspasset. Vi njuter. Tar vara på tiden. Fångar dagen. För de flesta är det inget större problem.

Text: KATARINA BURVALL Skellefteå Crossfit

– ANNONS –

Vi återgår till rutiner och vardag i samband med att vi börjar om och jobbar. Men för många blir sommaren en borttappad träningsrutin, några extra kilon och en grogrund till ohälsa. Semestervilan har helt plötsligt blivit månader av stillasittande och ju längre tiden går desto jobbigare blir vägen tillbaka. Men är semestern inte till för att ta dagen som den kommer? Njuta av att bryta vardagsrutiner? Absolut.

Native bild skeamedia III
Jag brukar tänka att jag anpassar träningen efter livet och inte livet efter träningen. Styrketräningen görs enkelt i något av utegymmen i kombination med morgonpromenad, spinningpasset byts ut mot cykelutflykt och intervallträningen löser du hemma med en hantel, ett hopprep och din egen kroppsvikt. Det gångna årets pandemi har gjort att allt fler hem är utrustade för träning och många har hittat nya vägar till en aktiv livsstil – en positiv följd av eländet som jag hoppas många håller i.

Native bild skeamedia IIIII 1
MEN. Även om förutsättningarna för träning finns är det inte alltid träningen blir till ändå. Hur många av oss har inte skjutit upp ett träningspass tills det blivit för sent? Tänkt träna efter en dag på stranden men orkar inte eller går över till grannen istället? Tipset är enkelt – se till att träningen blir gjord innan lunch. Nyttja morgontimmarna innan dagen kommit igång och solen är stekhet. Det behöver inte innebära att du kliver upp i gryningen eller lägger halva dagen på träning.

Native bild skeamedia IIII 1
Tips på enkla träningspass:

– Packa en ryggsäck med matsäck. Ta sikte på något av bergen i kommunen. Bestäm dig för att du ska gå upp och ner ett antal gånger. Avsluta på toppen med mat och fin utsikt. Viktad gång är ett effektivt sätt att öka energiförbrukning och utmana styrkan.

– Träning med kortlek. Kul och effektiv träning som passar perfekt att göra med familj eller kompisar. Var två eller fler som delar på en kortlek. Bestäm tex att hjärter är armhävningar och siffran står för antalet repetitioner du ska göra. Dra vartannat kort tills ni har tagit er igenom hela leken. Går att variera i det oändliga!

– Transportlöp till stranden. Träningen blir gjord och det är magiskt skönt att avluta med ett dopp.

– Nyttja utegymmen. Vitberget är perfekt till att kombinera löpning runt tjärnen med olika styrkeövningar.

– Utforska alla de vandringsleder som finns i kommunen. Gå eller löp.

– Cykla till ett sommarkafé istället för att ta bilen.

– Köp hem en kettlebell eller en hantel. Fokusera på att unilateralt, det vill säga en sida i taget. På så sätt ökar du belastningsgraden och får samtidigt utmana stabilitet och balans.

– Förutom att många av oss tappar bort träningen under semestern så blir även kosten annorlunda. Vi äter mer och gott. Och fler dagar i veckan. Semester är till mångt och mycket förknippat med att unna sig och när livet sedan återgår till vardag har vi skapat vanor som är svåra att ta sig ur. Att äta mat är sällan det som stjälper oss – det är alkoholen, fikat, glassen, efterrätterna och snacksen. Det extra.

I kombination med mer stillasittande blir det lätt några pluskilon efter sommarmånaderna. Försök att hitta en balans. Det är inte allt eller inget. Se till att få in grönsaker i alla måltider, ät mycket bär och frukt och njut av goda grillmiddagar med en rimlig mängd alkohol och feta såser. Och framförallt – tappa inte den dagliga rörelsen!

– ANNONS –