Gretzkys mobilspel stöttar AIK och SK Lejon

gtg

I en ny satsning ger mobilspelet World Hockey Manager (WHM), som delägs och profileras av hockeyikonen Wayne Gretzky, hockeyfans möjligheten att stötta sina favoritklubbar från SHL- och Hockeyallsvenskan. Genom att köpa lagens matchtröjor digitalt i spelet skänks sedan all förtjänst tillbaka till klubbarna.

– Många klubbar upplever sitt tuffaste år någonsin och vi hoppas att vi med vårt spel och fansens hjälp kan bidra med en slant till föreningarna, säger Tomas Nordström, Marknadsansvarig i spelföretaget Gold Town Games.

Det har varit en utmanande säsong för de svenska hockeyklubbarna med nästan helt uteblivna publikintäkter till följd av pandemin. Genom initiativ från fans och sponsorer har klubbarna ändå kunnat samla in vissa summor pengar för att hjälpa till med finansieringen av den fortsatta säsongen.

Nu ges alltså fansen ytterligare en möjlighet att stötta sina föreningar. I samarbetet ingår inledningsvis fem SHL-klubbar, fyra lag från Hockeyallsvenskan samt SK Lejon från Hockeyettan.
– Vi sträckte ut en hand till klubbarna och de ställde sig väldigt positiva. Fansen som köper matchtröjorna stöttar dels sina favoritlag men får också tillgång till tröjorna så att de kan spela med dem i spelet. Förhoppningsvis kan det här ytterligare stärka banden mellan klubbar och fans och i framtiden hoppas vi kunna addera fler föreningar i samarbetet, säger Nordström.

World Hockey Manager är världens ledande mobila hockey manager-spel med över 1,5 miljoner nedladdningar. Spelet utvecklas av svenska bolaget Gold Town Games och sedan hösten 2019 har Wayne Gretzky varit spelets ambassadör.

I samarbetet med Gold Town Games ingår Skellefteå AIK, Luleå HF, HV71, Färjestads BK, Malmö Redhawks, IF Björklöven, Västerås IK, Modo Hockey, Mora IK och SK Lejon.

Föregående artikelNy bokning till Sara kulturhus
Nästa artikelSkellefteföretaget hjälper eleverna