Riva och säkra katastrofområden – med kontroll på maskinen från telefonen. Nu blir det verklighet när Skellefteåföretaget Brokk lanserar sin senaste innovation: En molntjänst som gör det möjligt att kontrollera och hantera rivningsrobotarna hemifrån.
– Det är ett stycke historia, säger systemutvecklaren Jan Boberg och tekniska projektledaren Tobias Nordin.
1976 gick Skellefteåföretagen PE Holmgren och Rivteknik samman och utvecklade en fjärrstyrd robot. Roboten fick namnet Brokk – en lösning som skulle förändra rivningsindustrin i grunden världen över. Det var Brokks rivningsrobotar som hjälpte till att röja efter terrorattacken den 11 september och som säkrade området efter kärnkatastrofen i Fukushima. Och nu skrivs nästa kapitel i Skellefteåföretagets redan framgångsrika historia. Brokk Connect, som ansluts via mobilnätet, är en ny molntjänst speciellt utvecklad för uppkopplade rivningsrobotar. Via din mobila enhet är det nu möjligt att spåra och hantera hela robotflottan, få information om alla aktiviteter och uppstår problem eller servicebehov meddelas det direkt via en notis.
En innovativ och världsunik lösning som Brokk själva utformat på sitt Skellefteåkontor.
– Vi har jobbat intensivt med det här i snart två år och det har varit en otroligt spännande
resa, säger Jan Boberg och fortsätter:
– Vi jobbar offensivt och har möjligheter att satsa hårt och bryta ny mark snabbt. Vi har korta processer och när vi ser nya chanser tar vi dem. Vårt sätt att arbeta har visats sig fungera väldigt bra för oss och Brokk Connect är ett tydligt exempel på det, vi har en vision, anställer kompetens och två år senare har vi en färdig produkt, helt anpassad för våra rivningsrobotar.
– Vi har kunder världen över och med en Sådan här lösning blir det inte bara enklare
för kunden, utan också för oss. Förutom felsökning kan vi nu se hur maskinen nyttjats, hur mycket den används och hur väl man tar hand om maskinen, tillägger Tobias Nordin.
Vad har varit den största utmaningen?
– Allt var ett blankt papper när jag kom in i bilden för två år sedan och det har givetvis varit både spännande och utmanande att bygga något från grunden, säger Jan Boberg och fortsätter:
– Eftersom vi i grunden är ett industriföretag och i vanliga fall inte utvecklar mjukvara, så skulle jag säga att den största utmaningen har varit det affärsmässiga. Nu har vi helt plötsligt en tjänst som vi inte kan beskriva efter mått eller prestanda, utan nu måste vi formulera oss på ett annat sätt gentemot kunderna. Det har krävt en stor inventering, hur ska vi använda den nya kompetensen – och hur ska vi dra nytta av det?
I ett första skede har Brokk Connect lanserats i Sverige, Schweiz och Italien. Senare under året kommer tjänsten att finnas tillgänglig i resten av Europa och Nordamerika.
– Vi har fått ett väldigt bra gensvar och ju fler länder vi lanserar det i desto fler efterfrågar tjänsten. Men vi försöker göra det i kontrollerad takt, så alla hinner lära sig, säger Tobias Nordin.
Hur viktig är den här lanseringen för Brokks framtid?
– Jätteviktig, inte bara för våra kunder – utan också för oss. Som Jan säger har vi haft en jättespännande resa som varit en rejäl ögonöppnare. Det har fått alla avdelningar att tänka tankar som vi inte tänkt tidigare och vi ser saker från ett helt annat håll nu, vilket har varit och är otroligt utvecklande. Jag tror vi bara påbörjat resan på något helt nytt, säger Tobias Nordin.