”Alternativ för Parkbron”

321
tyrens

Mötesplatser, utsiktstorn, konstateljéer, klätterväggar, fiskemöjligheter och bastubad. Tyréns har tagit fram ett helt nytt koncept för attraktiva cykel- och gångbroar.
– Det här är en studie på vad man kan göra – inte vad man ska göra, men visst ser det spännande ut? Det här skulle till exempel kunna vara till inspiration för parkbron när den stängs av för biltrafik, säger Helena Markgren, chef på Tyréns i Skellefteå.

Tyréns har tagit fram ett helt nytt koncept för framtidssäkrade och attraktiva cykel- och gångbroar. Skissen ovan är ritad för att skapa sociala och trygga mötesplatser samt främja rörelserikedom. Inbjudande vistelserum ska finnas såväl uppe på bron som under, där en tornliknande byggnad knyter ihop ovan- och undersidan.
Enligt konceptet ska byggnaden uppe på bron inrymma konstateljéer, caféer och öppen verksamhet. Byggnaden under bron kommer ­erbjuda bastu med badmöjligheter sommar- och vintertid och bryggor för fiske. Vintertid kan bastun bli en målpunkt för aktiviteter på isen så som skidåkning och skridskor. Brostöden kan även användas som klätterväggar och slacklinelinor för dig som söker utmaningar.
– Vi har vägt in en rad aspekter i konceptet, utifrån sociala värden, flexibla resor och ­digital infrastruktur. Inspiration till konceptet har vi hämtat från våra medarbetares ­expertkompetenser och erfarenheter vilket vi samlat ihop i en djärv idébank. Jag hoppas att förslaget lockar till folkrörelse och ur ett stadsbyggnadsperspektiv – en mer levande, sammankopplad stad, säger Annica Forsberg, uppdragsansvarig på Tyréns.

tyrnesartikel

– ANNONS –

I Skellefteå fick Karlgårdsbron, som ska byggas mellan Karlgård och Nordanå, nyligen klartecken av mark- och miljödomstolen. Nästa steg är att upphandla en entreprenör för att genomföra projektet tillsammans med Skellefteå ­kommun, men där menar Helena Markgren att utredningen redan hunnit för långt. Tyréns koncept kan istället appliceras på Parkbron, då den stängs av för biltrafik, alternativt en nybyggnad som förgrenar älvens öar med fastlandet.
– Vi vet att det går att bygga och visst skulle det vara ett spännande projekt, framförallt att knyta ihop öarna och därigenom få in dem i centrala Skellefteås naturliga vistelsemiljö, säger Helena Markgren.
– Parkbron har den hållfasthet som den har, men utan att säga för mycket hade det ­definitivt gått lägga till fler mötesplatser och ­naturliga stopp. Dessutom hade det varit ­häftigt att göra ­någon kommunikation neråt, till exempel en brygga varifrån man både kan fiska och bada.

Helena menar att vi inte bara ska se infra­struktur som transport, utan väga in det ­sociala värdet.
– Hela stråket vid bryggarbacken är ett bra exempel på en bra mötesplats, dygnets alla timmar. Där har Skellefteå kommun legat i framkant och förhoppningen är att vi kan bygga vidare på det. Där är vårt koncept om framtidens bro ett spännande tillägg.

– ANNONS –
Föregående artikelVillapriserna ökar mest
Nästa artikelDiös bygger nya kontorslokaler