Allt fler handlar lokalt och besöker Skellefteå

Visit 696x364 1

Skellefteås attraktionskraft ökar. Northvolts stora investeringar, etableringen av ett nytt handelsområde och det spännande Sara kulturhus med sina evenemang och aktiviteter är tre bidragande orsaker till det, säger Maria Rautio, Visit Skellefteå.

Det i sin tur bidrar till en positiv utveckling för butiker, hotell och restauranger i stadskärnan.
– Vi har sett flera privatägda butiker, kedjan Normal och nya restauranger öppna under det senaste året, säger Maria Rautio på Visit Skellefteå som är kommunens destinationsbolag. – Det finns bara några få, lediga, kommersiella lokaler i stan och fastighetsägarna är duktiga på att bearbeta intressenter. Allt som sker i Skellefteå har skapat nyfikenhet hos folk på andra orter och bidragit till större stolthet hos kommuninvånarna.
– Det finns ett go i stan och kommunen som är häftigt. Många utifrån kommer till Skellefteå för att göra studiebesök, delta i konferenser och uppleva stan under en weekend med shopping, restaurangbesök och event.

Nu stundar årets största och viktigaste period för handeln.
Den 25 november är det Black Friday och två dagar senare inleds julhandeln på allvar med skyltsöndagen. Då kommer gågatan att vara kantad av marschaller. Den traditionella julmarknaden på Nordanå är också en dragare.
– Att så många som möjligt stöttar den lokala handeln är angeläget och jag tycker verkligen att skellefteborna i allmänhet är lojala och gynnar butikerna i kommunen. Det skedde en uppgång av det under pandemin och den har fortsatt efter den, säger Maria Rautio.

Siffror från Cityindex visar att Skellefteå stadskärna har haft en starkare omsättningsutveckling – och snittköpsutvecklingen har varit bättre – än i andra städer av samma storlek.
Överlägset störst har ökningen varit inom hotellnäringen men även klädbutikerna uppvisar en omsättningsökning på över tio procent.
De stora kedjorna i galleriorna drar generellt många kunder, och i kombination med alla unika butiker ger de Skellefteå en speciell prägel som shoppingstad. Några exempel på unika butiker är inredningsbutikerna Monostore, Spets & Ting och Ingmar inredning, klädbutiken Local Store som 2019 blev Årets Modebutik i Sverige och second hand–butiken Anteak.
– 2021 ökade handeln i Skellefteå markant och min känsla är att 2022 kommer att bli ännu bättre, säger Maria Rautio.
– Vi har ett brett utbud av butiker och en miljö i stan som många uppfattar som inbjudande och trivsam. Det finns gott om mötesplatser och restauranger och det händer mycket positivt. Sammantaget ger det många naturliga skäl till att handla lokalt och när folk gör det bidrar man till den fortsatta, positiva utvecklingen i Skellefteå.

FOTNOT: Cityindex är en nationell rapport som beskriver omsättningsutvecklingen för detaljhandeln, restaurangnäringen, hotellbranschen och kommersiell service i Sveriges 107 stadskärnor det senaste året. Här kan du också ta del av trender och framtidsspaningar. Rapporten är ett samarbete mellan Fastighetsägarna och HUI Research.

AV: Olof Wigren FOTO: Sven Burman

Föregående artikelDecembernumret är här!
Nästa artikelTravskolan i stan stöttar drabbade